Twee benen op de grond en je hart bij God

leanne-magazine-mint-mindfulnes-cursus-deel1

De tijd vliegt. Week na week rijgt zich aan elkaar en voor je het weet is het jaar voorbij. Zonde, want je leeft maar één keer. Op zoek naar een manier om uit die jachtige ‘bubbel’ te komen, schreef ik mij in voor een christelijke variant van een cursus mindfulness. Niet zweverig, volgens therapeut en coach Geke Boeringa. Mooi, daar houd ik van.


De komende weken duikt Leanne in de wereld van mindfulness. Onder begeleiding van therapeut Geke Boeringa leert ze ‘leven met aandacht’. Dit is deel 1 van de miniserie. 


Mindfulness is leven in het hier en nu, heel bewust, met aandacht. “Het helpt je in het vinden van rust en acceptatie in het dagelijks leven”, legt Geke uit. “Dat is niet alleen midden in de natuur op een stoeltje mediteren, maar juist ook om leren gaan met de ruige kant van het leven.”

Christelijke bril
Zelf was Geke in eerste instantie ook cynisch over mindfulness, vertelt ze in haar knusse praktijk/tuinhuis in Krimpen aan den IJssel. “Boeddhistish en zweverig”, lacht ze. “De eerste zin in het eerste boek dat ik pakte, was: ‘de wereld is niet volmaakt; het is vol zorgen en ellende. Hoe kunnen we daar als mensen goed mee omgaan?’ Ik legde meteen een bijbelse link.” De relatietherapeut besloot met een christelijke bril verder te lezen en werd zelfs enthousiast. Uiteindelijk zette ze zelf een cursus in elkaar, waarin ze de boeddhistische elementen verving door christelijke.

Vrucht van de Geest
Een boeddhist kent acht stappen om een pad te volgen en zo één te worden met het ‘al’. Die stappen lijken erg op de vruchten van de Geest, ontdekte Geke. Leven uit liefde, zachtmoedigheid en vrede bijvoorbeeld. Meditaties verving ze door stille tijd. “Niet alleen voor jezelf, maar ook met God.” In de training combineert ze dit met een bijbelgedeelte en gebed. Thema’s als loslaten, communicatie, stress en piekeren komen voorbij in de zeven lessen die de training telt. Geke benadrukt dat mindfulness je niet meteen een gelukkig en ‘zen’ persoon maakt. Wel leer je om anders te kijken naar en om te gaan met het leven.

Angst en depressie
Spiritualiteit en op zoek naar iets hogers dan jezelf is hot. Geke ziet dat christenen die bij haar de cursus volgen, vaak op zoek zijn naar meer geloofsbeleving. Zij geloven wel, maar vooral rationeel en hebben weinig beleving. “Door de training kun je sterk bepaald worden bij je leven met God en dat ook meer gaan ervaren.” Verder ziet ze ook cliënten die de lat heel hoog leggen voor zichzelf, onzeker zijn, angst hebben of somber of licht depressief zijn.

Praktische tools
De training is absoluut niet zweverig, benadrukt Geke. “Ik doe mindfulness met twee benen op de grond, maar met mijn hart bij God.” Ze geeft vooral praktische tools in het omgaan met situaties. “Het is leven met aandacht voor wat er om je heen gebeurt, maar ook voor wat het met je doet. Ik vind dat niet zweverig, het brengt je heel dicht bij jezelf. Wat doet dit met me, waar raakt me dit, wat zegt mijn gevoel? Als je je daar bewust van bent, kun je de keuze maken om dingen anders aan te pakken.”

Ademhalingsoefening
De lessen bestaan uit een stukje theorie, coaching en meditatie. In een les over stress zit bijvoorbeeld een eenvoudige ademhalingsoefening van drie minuten, die Geke graag met de lezers van Mint wil delen. Als je ervaart dat je in de stress schiet door iets op je werk, een spannende afspraak of doordat je met je kind naar de dokter moet, kun je deze oefening doen. Het ‘reset’ je hersenen en haalt ze uit de stressmodus, waardoor je helderder kunt denken en de situatie beter kunt overzien. Je kunt de oefening drie minuten doen, maar ook korter.

  • Ga lekker zitten op een stoel, goed rechtop.
  • Probeer te ontspannen, met je schouders laag en je buik ontspannen.
  • Sluit je ogen.
  • Probeer je lichaam te voelen.
  • Neem in de eerste minuut tijd om jezelf af te vragen hoe het met je gaat.
  • Wat voel je op dit moment?
  • Je zou kunnen proberen om je emotie onder woorden te brengen.
  • Waar maak je je me druk over?
  • Vestig je aandacht op je lichaam.
  • Welke signalen geeft dat?
  • Voel je ergens iets van spanning?
  • Wees je bewust van wat er is en laat het zo zijn, of het nu aangenaam of onaangenaam is wat je voelt.
  • Geef jezelf het signaal: dit mag er zijn.
  • In de tweede minuut breng je je volledige aandacht naar je ademhaling.
  • Je voelt de lucht in en uit stromen.
  • Je voelt je lichaam mee bewegen.
  • Je zou kunnen bedenken dat je Gods Geest inademt en je eigen zorgen en problemen uitademt.
  • In de laatste minuut breidt je je aandacht van je ademhaling weer uit naar je hele lichaam.
  • Voel je daarin gedragen door Gods liefde.
  • Bedenk jezelf: wat wordt er nu van mij verwacht?
  • Wat moet ik gaan doen?
  • Doe dat ook samen met God.
  • Doe rustig je ogen weer open.

Comments

comments


Leanne van Spronsen

Over

Leanne van Spronsen is journalist en woonde twee jaar met haar man op Aruba. Ze keerde onlangs definitief terug naar Nederland. Als christen is Leanne zoekend naar Gods plan voor haar leven. Voor Mint schrijft ze regelmatig over die zoektocht, andere culturen en 'uit je comfortzone stappen'.


'Twee benen op de grond en je hart bij God' heeft nog geen reacties

Reageer als eerste!

Reageren?

Je e-mailadres wordt niet getoond.

Copyright magazine Mint, 2015.